Werken op AidaPrima

Werken op een cruiseschip. Hoog tijd voor weer een inzicht van mijn werk op AidaPrima. Het schip vaart de ene week de metropolen route West-Europa. De volgende week Noorwegen.

De route in Noorwegen verschilt soms iets qua aanleghavens. We varen dus een soort van 8 route. De meeste gasten stappen op en af in Hamburg op een zaterdag. Om de week kunnen gasten op- of afstappen in Rotterdam.

Hoe is het weer?

Het uitzicht veranderd dus regelmatig door de twee routes. Al heb ik op de cabine en bij de receptie geen raam. Het personeelsrestaurant heeft wel een raam. Het restaurant is op dek 3. Veelal betekent dit dat je de muur van de havenkade ziet of het water van de haven. Met een beetje geluk ligt het schip met de anderen kant aan de kade en heb je toch nog een uitzicht.

Hoe het weer buiten is weet ik dus bijna nooit. Binnen is de temperatuur eigenlijk heel regelmatig. Er is geen verschil in de dag of nacht temperatuur. Hetzelfde geld voor daglicht. Door het gebrek aan ramen is het altijd donker in de cabine. Of het dus dag of nacht is weet je niet. Een voordeel daarvan is dat je in principe altijd kan slapen.

Personeel cabine

Ik kreeg de vraag hoe groot mijn cabine is. Daar zal ik een gokje moeten maken. Grofweg 2 meter bij 5 meter. Waarbij dus de kleine badkamer de cabine inschiet. Het is klein.

Het is behelpen. Vooral omdat je verschillende werktijden hebt. Stil zijn omdat je collega als slaapt of nog slaapt. Alle lampen in de cabine zijn enorm fel. Voor een beetje privésfeer, tevens helpt het tegen felle licht, kan je een gordijn bevestigen aan je bed.

Mijn medebewoner heeft onwijs veel bij zicht. De hele cabine is overvol. Zij vult elke lege plek op. Tja je deelt de cabine. Het is ook haar cabine. Een paar dingen heeft zij op mijn verzoek veranderd. Zij heeft zo’n groot deurhanger met pockets, Heel handig dat begrijp ik. Echter hing die aan de badkamerdeur. Daar loop je dus gelijk op als je de cabine inkomt. Deze hangt nu aan haar eigen kastdeur. Prima.

Ik houd van een opgeruimde cabine. Mijn medebewoner vermijdt het opruimen en schoonhouden zoveel mogelijk. Daarover hebben wij ook gesproken. De oplossing is nu dat wij alle handdoeken op een hoop in de badkamer gooien. Zodat er niet overal iets ligt. Zij gooit alles van zich en verzamelt het ooit. Helaas komt dat ooit bijna nooit. De gebruikte handdoeken brengen wij zelf naar de wasruimte. Degen dit tijd heeft brengt het weg.

Klein en praktisch.

De badkamer heeft een toilet, douche en wastafel. Beide een kastje dus met spiegel. Een douchegordijn, Tja. Na het douchen de vloer droog trekken. Het licht is fel. De ventilator maakt een aanwezig geluid. Ongeacht hoe warm of koud je doucht de spiegels beslaan. Er zijn meerder haakjes om spullen en handdoeken op te hangen. Het is klein maar alles wat je nodig hebt is er. Overal is natuurlijk een stang of stangetje voor.

Alle deuren en lades gaan stroef en slaan hard dicht. Deuren horen goed dicht te zitten dus met een knal slaan ze dicht. Oppassen dat je vinger nergens tussen de deur komt.

AIDAprima

Mag je eten en drinken in de cabine?

Het is je eigen cabine. Wij mogen eten en drinken in de cabine. In de crewbar kan je vele dagelijkse producten kopen zoals shampoo en deodorant. Daar kan je ook snacks kopen en drinken. Buiten corona mag jij je drankje nuttigen in de crewbar Helaas op dit moment niet.

Aan de bar kan je zelf een fels wijn kopen en meenemen. Het gekke is dat je van de wal geen alcohol mee aan boord mag nemen. Een veiligheidsregel. Mijn medebewoner kocht een fles wijn in Rotterdam. Deze is in beslag genomen. Zodra zij van het schip gaat krijgt zij deze terug. Dus op het einde van het contract.

Is er internet aan boord?

Er is internet aan boord. Helaas werkt dat niet echt top. In een haven schakel ik over op mijn eigen telefoonabonnement. Aan boord werkt de whatsapp redelijk goed, Een beetje trager. Facebook werkt af en toe redelijk. Instagram werk eigenlijk niet.

Gasten kopen toegang tot social media of mb’s. Het personeel krijgt de social media gratis. In de havens kan je een klein mb pakket krijgen. Voor de niet Europese collega’s is dat prettig.

Hoe gaat het lange en vele werken?

Het werken gaat elke dag beter. Het ligt natuurlijk aan je werktijden. Je mag in totaal 14 uur per dag werken. Al zijn er strenge regels qua rusttijden. Op een dag moet je 10 uur vrij hebben. Van die tien uur moeten er minimaal 6 uren aaneengesloten zijn. En nog een paar regels meer.

De receptie werkt maximaal 77 uur per week. In de praktijk worden wij ingedeeld voor 76 uur. Wij missen eigenlijk een persoon aan de receptie. Misschien zou het anders ook iets minder kunnen zijn. Maar dat geloof ik niet.

Werkcontract

Ik heb een Italiaans werkcontract. Daarover betaal je de sociale premies die in Italië gelden. Werkeloosheid geld en een ouderdomspensioen moet je dus in Italië aanvragen

Zover is het nog lang niet. Er zijn heldere regels over het werken in een EER land. Zou je weken in bijvoorbeeld Noorwegen, Zwitserland of het verenigde koninkrijk dan zijn de regels wel iets anders.

Naamplaatje

Zowel op als in mijn vrije tijd moet ik altijd met een naamplaatje oplopen. Mijn voor- en achternaam staan op het plaatje. Rezeption dus de afdeling waar je werkt. De mooie kusmond van aida en de naam aida in de bekende kleuren. Blauw, rood, geel en groen.

Personeelseten

Er is een royale personeelsrestaurant. Daar kan je ontbijten, lunchen, avondeten en een middernacht snack eten. De maaltijden en het drinken is zonder kosten. Het buffet is royaal opgezet. Er is een Europees deel en Aziatische gerechten. Brood en beleg. Heerlijke toetjes en gebak. Fruit en gesneden fruit. Voor elk wat wils. Al is het buffet op de lange termijn vaak hetzelfde hoor ik van collega’s. De kwaliteit en het aanbod is minder geworden. Blijkbaar komt men slechter aan bepaalde producten.

De korte tijd dat ik aan boord heb vind ik het nog steeds een luxe om zoveel keuze te hebben bij maaltijden. Voor het ontbijt eet ik meestal roerei, pannenkoekjes en vers fruit. De beide andere maaltijden eet ik ook vaak warm. Ik heb liever warm eten. Het meeste eet ik groente al is dat aanbod vaak niet groot. Is er dus groente dan eet is vooral de groente en mogelijk gegrilde vis of een klein stukje vlees.

De toetjes probeer ik echt te vermijden. Ze zien er top uit en ik heb er eens een gegeten. Lekker is het zeker. Ik bewaar de toetjes voor als ik een keer geen zin heb in het buffet. Voor de variatie. Is er weinig groente dan zoek ik weer fruit. Er is handfruit en gesneden fruit. De ananas is terug. Heerlijk. Passievruchten hele schalen vol. Jammie.

Nederlands praten

Een keer per twee weken doen wij Rotterdam aan. Op dit cruiseschip werken wij met drie Nederlanders. In Hamburg en in Rotterdam kunnen gasten de cruise beginnen en eindigen. Logisch dat de vraag kwam of ik de check-in in Rotterdam wilde meedoen. Prima. Ik houd van afwisseling. Na een korte uitleg ben ik in de terminal.

Het aantal gasten wat opstapt in Rotterdam is niet erg groot. Een ontspannen moment waarbij ik dus even iets langer kan zitten. Tevens heb ik hier een goed bereik via mijn telefoonabonnement. De check-in verloopt prima. Direct in de terminal komt het verzoek of ik bij de veiligheidsuitleg wil gaan kijken. In de toekomst kan ik dan al tweede persoon erbij zijn. Ook prima.

Gasten moeten bij aankomst een korte instructiefilm kijken over de veiligheid en de uitleg over wat te doen in een noodsituatie. Na de uitleg gaan zij met hun reddingsvest aan naar hun verzamelpunt. Op het cruiseschip zijn op dek 6 en dek 7 meerdere verzamelpunten. Zo hebben de gasten de route al een keer gelopen. Hopelijk kennen zij dan de weg mocht het nodig zijn.

Learning by doing

In Rotterdam gaan de mensen naar de discotheek. Gezellig al om 4 uur in de disco zeg ik dan gekscherend. Bij de uitleg staat een Nederlandse collega. Leer ik die gelijk ook kennen. Een veiligheidsagent doet de intro en draagt het over aan mijn collega. Hij vertelt in het Nederlands wat de bedoeling is. En passant zegt hij dat ik de vertaling naar het Duits doe voor de Duitse gasten.

Euh. Dat was mij niet vertelt. Zo gaat het wel vaker denk ik. Learning bij doing. Twee weken later doe ik het alleen. In het Nederlands, Duits en zelfs Engels voor gasten uit Australië.

De afwisseling is er dus ook zeker.

Metropolen route

In mijn eerste week was de route Metropolen West Europa. Grofweg betekent dit dat de steden Londen, Parijs, Brussel en Amsterdam bezocht worden. Wij zijn in geen enkele haven van die steden. Wel kunnen gasten een dagtocht naar die steden boeken of op eigen houtje gaan. De reistijden kunnen best lang zijn. Gelukkig heb je dichter bij het schip ook leuke mogelijkheden. Er zijn genoeg gasten die alleen meevaren om op een cruiseschip te zijn. Deze groep gaat zelden tot nooit van boord. Op havendagen genieten zij van de rust op het cruiseschip omdat de meeste gasten wel onderweg zijn.

Door de werkquarantaine en mij bereidheidsdienst mocht ik niet van boord. Niet getreurd ik kom er over 2 weken weer. Ik hoop in elke haven een tot vaker van boord te kunnen om nieuwe plekken te ontdekken.

Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen Booking.com

Geef een reactie